Nieuwe vrachtwagens en bussen zijn in de EU al gebonden aan CO2-eisen, maar die zijn achterhaald door de nieuwe EU-klimaatdoelen en innovaties in de sector. De nieuwe wet verhoogt de doelen daarom fors: 45% minder CO2-uitstoot in 2030, 65% in 2035 en 90% in 2040. Winst voor het parlement is ook de toevoeging van meer soorten voertuigen onder de doelen, zoals vuilniswagens en verschillende werkvoertuigen. Eickhout: “Het liefst wilden we een volledige uitfasering van de verbrandingsmotor in 2040, maar dat bleek een brug te ver. Toch ben ik blij met deze doelen, want het is een enorme versnelling, en daarbij is de reikwijdte van de wet uitgebreid in de onderhandelingen, wat belangrijk is voor onze klimaatambitie.”
Een ambitieus onderdeel van de wet is een 100%-reductiedoel voor nieuwe stadsbussen in 2035, en een doel van 90% in 2030. Eickhout: “Steeds meer stadsbussen zijn al elektrisch, maar dat hangt vaak af van de ambitie van lokale overheden. Met deze wet versnellen we deze transitie en zijn aan het eind van dit decennium bijna alle nieuwe stadsbussen in Europa uitstootvrij. Dit is cruciaal voor schonere lucht in onze steden.”
Nu het Parlement en de EU-landen een voorlopige deal hebben gesloten, moet deze nog goedgekeurd worden door de milieuministers en een meerderheid van het parlement. Dat gebeurt naar verwachting voor april.